Osana alusvaateprojektiamme tarkoituksenamme oli tutustua
myös alusvaatteita käsitteleviin tieteellisiin artikkeleihin ja tutkimuksiin. Alan
tutkimusta löytyy hieman Suomestakin, mutta esimerkiksi alusvaatteiden
merkityksiä on tutkittu paljon enemmän ulkomailla. Kiinnostavaa aineistoa voi
löytää esimerkiksi hakusanoilla lingerie tai underwear. Tässä ”tieteellisessä kurkistuksessa”
alusvaatteiden maailmaan esitellään alusvaatteiden jaottelua, vilkaistaan
pikaisesti alusvaatemainontaa, pohditaan hieman alusvaatteisiin liitettyjä
merkityksiä sekä sitä, kenellä on oikeus käyttää minkäkinlaisia alusvaatteita.
Jantzen ym. (2006, 180) selventävät eroja käsitteiden underwear ja lingerie välillä. Underwear on alusvaatteiden yleiskäsite ja sillä
kuvataan vaatteita, joita pidetään lähimpänä ihoa, muiden vaatteiden alla. Lingerie
taas on jotakin hienostuneempaa, naisellisempaa, herkempää tai näyttävämpää.
Kukin ymmärtää nämä käsitteet kuitenkin omalla tavallaan ja toisen lingerie
saattaa toiselle olla vain underwear. (Jantzen, Østergaard & Sucena Vieira
2006, 180). Tässä yhteydessä käsitteellä alusvaatteet
tarkoitetaan näistä molempia, sillä sopivaa hyvää suomenkielistä käännöstä ei
ole saatavilla.
Alusvaatteiden käyttöä voidaan jaotella tarpeiden mukaan. Naiset
käyttävät arkialusvaatteita, joiden tarkoituksena on ennen kaikkea mukavia ja
huomaamattomia, sekä alusvaatteita, joiden käyttö on pyhitetty tiettyihin
hetkiin. (Amy-Chinn, Jantzen & Østergaard 2006, 386.) Näistä ensimmäisten,
arkisten alusvaatteiden, käyttö ei katukuvassa juurikaan näy. Niiden
mainostaminen koetaan turhaksi, koska niitä kuluttavat naiset eivät niin
välitä, mistä alusvaatteensa hankkivat tai he ostavat ne aina samasta paikasta.
(Amy-Chinn ym. 2006, 391.) ”Pyhien”, erikoistilanteiden alusvaatteiden
mainokset taas näkyvät katukuvassa ja niiden tarkoituksena on vedota unelmiin
ja fantasioihin (Amy-Chinn ym. 2006, 386). Mainoksissa esitellään virheettömiä
naisvartaloita, jotka muokkaavat mielikuvaamme täydellisestä vartalosta.
Alusvaatemainosten luoma iso- ja terhakkarintainen kehonkuva onkin vähitellen
muuttunut oikeammaksi ja aidommaksi kuin luonnollinen alaston keho kaikkine
virheineen (Amy-Chinn ym. 2006, 392). Push-up –rintaliiveillä rinnat saadaan
tyrkylle mainoskuvien tapaan, mutta ne riisuttaessa totuus paljastuukin. Ei kai
ihme, että kauneusleikkausfirmoilla menee niin hyvin.
Eri alusvaatteiden seksuaalisuus voidaan kuitenkin käsittää
eri tavalla. Joillekin seksuaalista ovat kaiken paljastavat stringit, toisille
taas peittävämmät hipsterit, jotka paljastavat vähän, mutta toisaalta myös
verhoavat ja jättävät jotakin mielikuvituksen varaan (Amy-Chinn ym. 2006, 399).
Myös yleinen suhtautuminen alusvaatteisiin on muuttunut aikojen saatossa.
70-luvulla feministit kritisoivat naisten alusvaatteita sen vuoksi, että ne
peittivät luonnollisen vartalon alastoman kauneuden sekä sen vuoksi, että ne
kaupallistivat naisen kehon. 80-luvulla taas feministit kiistelivät nuorempien
jälki- ja uusfeministien kanssa siitä, millainen merkitys alusvaatteilla on
identiteetille ja naisten roolille yhteiskunnassa. Alusvaatteet alettiin nähdä
myös ”erityisenä merkkinä naisellisista piirteistä”, vastaiskuna
maskuliinisuudelle. (Amy-Chinn ym. 2006, 398; muutoksesta lisää ks. Jantzen
2006, 178.)
Nykytutkimuksen valossa alusvaatteisiin liitetäänkin hyvin
moninaisia merkityksiä. Kuten edellä on käynyt ilmi, yhdistetään alusvaatteiden
ostaminen ja käyttäminen usein seksuaalisuuteen (Jantzen ym. 2006, 196). Toisaalta
alusvaatteisiin voidaan seksuaalisuuden lisäksi liittää myös ajatus aistillisuudesta
(engl. sensuality), joka on hedonistista hyvinvointia, eikä välttämättä yhteydessä
seksiin (Amy-Chinn ym. 2006, 383). Alusvaatteisiin liitetään feminiinisiä ja
sensuelleja merkityksiä, ja niiden kulutus nähdään osana feminiinisen
identiteetin muokkaamista (Amy-Chinn ym. 2006, 387, 397). Alusvaatteet ovat
yksi väline identiteeteillä leikkimiseen (Jantzen ym. 2006, 178, 195) ja
parhaimmillaan ne voivatkin tuoda itseluottamusta ja parantaa itsetuntoa (Amy-Chinn
ym. 2006, 387; Jantzen ym. 2006, 179.)
Naisellisten alusvaatteiden käyttö ei kuitenkaan ole
kaikille sallittua. Jantzenin ym. haastattelemien naisten mukaan ylipainoisten
naisten ei ole sopivaa pukeutua naisellisiin ja aistikkaisiin alusvaatteisiin,
koska heidän ulkonäkönsä pilaisi idean naisellisesta kauneudesta. (Jantzen ym.
2006, 191–192.) Alusvaatteilla onkin paljon symbolista arvoa ja niiden käyttöä
säätelevät esimerkiksi ihmisten käsitykset siitä, mikä on sopivaa minkäkin
ikäiselle tai kussakin elämäntilanteessa olevalle (Amy-Chinn ym. 2006, 389).
”Pätevä” nainen osaa valita kuhunkin tilanteeseen oikeat, esittelykelpoiset
alusvaatteet, olivat ne sitten käytännölliset tai sensuellit. Tällainen nainen
ei myöskään ikinä hairahdu esiintymään julkisesti liian käytännöllisissä tai
halvan näköisissä alusvaatteissa. (Jantzen ym. 2006, 190.) Alusvaatteiden
käyttö ei tässä valossa kuulostakaan enää niin vapauttavalta ja voimauttavalta,
vai mitä?
Millaisiin alusvaatteisiin minulla on sitten oikeus näiden
normien valossa pukeutua? Minulla tässä vartalossa elävänä nuorena naisena,
tuoreena vaimona, tulevana luokanopettajana? Katsotaanko minun
alusvaatevalintojani pahalla silmällä? Entä ollaanko me alusvaateprojektilaiset
nyt sitten hairahdettu markkinoiden vietäviksi ja tekeekö valmistamiemme ”hepenien”
(tässäkö suomenkielinen vastike lingerie:lle?) käyttö meistä pahojen
markkinavoimien ja vääristyneen naiskuvan uhreja? Emme kai me vaan jatka omalta
osaltamme naisten alistamista pukeutumalla vapaaehtoisesti seksuaalisuuttamme
korostaviin vaatekappaleisiin, joihin puetut naiset on totuttu näkemään (seksi)objekteina?
Emmehän me voi niin edes tehdä, koska seksuaalisuus ei kuulu opettajille (ks. Puustinen
2010)!
Haluan itse ajatella aiemminkin niin, että nämä
valmistamamme alusvaatteet, lingerie:t, toimivat meillä naisellisuutemme
korostajina ja itsetuntoa kohottavina vaatekappaleina. Pidän ajatuksesta nähdä
alusvaatteet osana identiteettileikkiä. Eiväthän nämä luomuksemme ehkä arkialusvaatteiden
kriteerejä täytä, mutta ”pyhäalusvaatteiden” kyllä. Toivottavasti
blogitekstimme ja tieteelliset raapustuksemme innostavat myös muita valmistamaan
ennakkoluulottomasti näitä pieniä vaatekappaleita arkeen tai juhlaan ja miksei
myös tutkimaan niiden merkitystä ihmisten – ja erityisesti naisten – elämässä.
Lähteet:
Amy-Chinn, D., Jantzen, C. & Østergaard, P. 2006. Doing
and meaning: Towards an integrated approach to the study of women’s
relationship to underwear. Journal of Consumer Culture 2006 6, 379–401.
Jantzen, C., Østergaard, P. & Sucena Vieira, C. M. 2006.
Becoming a ’woman to the backbone’: Lingerie consumption and the experience of
feminine identity. Journal of Consumer Culture 2006 6, 177–202.
Puustinen, M. 2010. Moninaisuus ei mahdu kouluun. Opettaja-lehti
22.1.2010.
Kirjoittanut Katri A. 5.5.2014
Kirjoittanut Katri A. 5.5.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti