One Size Fits All?





Otsikko on Frank Zappan yksi menestyneimmistä albumeista. Sen lisäksi one size fits all tarkoittaa vaatetuksessa sitä, että vaatteesta pyritään tekemään sopivia mahdollisimman monen eri kokoisille pukijoille. Valitettavasti, tai ei ehkä niinkään valitettavasti vaan onneksi, olemme kuitenkin kaikki eri kokoisia ja muotoisia. Erityisesti alusvaatteissa sanonta one size fits all ei päde. Kaikilla naisilla on kokemuksia, siitä kuinka sopivia ja mukavia ja juuri oikeanlaisia alusvaatteita on vaikea löytää. Eroja on myös eri valmistajien alusvaatteissa. Kuppikoko eri liikkeissä saattaa vaihdella kolmenkin koon välillä.


Teollisesti valmistetuissa vaatteissa käytetään erilaisia mittataulukoita. Viimeisin julkisesti saatavilla oleva kokoja keräävä tutkimus on tehty vuonna 1957. Yritykset ja yksityiset tahot ovat sen jälkeen keränneet tietoa omaan käyttöönsä. Vuodesta -57 on kuitenkin aikaa jo lähes 60 vuotta, ajat ovat muuttuneet... Mittojen päivitystä hidastaa kuitenkin raha; laajat tutkimukset ja standardoinnit ovat kalliita ja kenelläkään ei taida olla suurempia intressejä julkisen mittoihin liittyvän datan keräämiseen, mitä en ihmettele. Eri maat eivät ole päässeet yhteisymmärrykseen yhteisten standardoitujen mittataulukoiden käyttöönottamisesta, joten käytännöt ovat edelleen hyvin vaihtelevia. (1). Alla on Finatexin taulukko eri maiden kokonumeroille. Kuten taulukosta näkee, ainoastaan Suomessa, Pohjoismaissa ja Saksassa on käytössä kokonumero 34. Onkohan tarkoitus antaa kuluttajille käsitys, että he ovat pienmpiä kuin ovatkaan?


Naisten vaatteiden kokonumerot eri maissa (2)
Suomi
Pohjoismaat
Saksa
34
36
38
40
42
44
46
48
Ranska
Espanja
36
38
40
42
44
46
48
50
Italia
38/40
40/42
42/44
44/46
46/48
48/50
50/52
52/54
Venäjä
40
42
44
46
48
50
52
54
Englanti
8
10
12
14
16
18
20
22
USA
6/8
8/10
10/12
12/14
14/16
16/18
18/20
20/22







Eri mittataulukoita tehdään myös eri tarkoituksiin. Valtavirta-muoti, joka on suunniteltu erityisesti nuorille ihmisille on aivan eri kokoluokkaa kuin muissa kaupoissa. Imagon takia nuorisovaatteiden kokoa saatetaan muuttaa niin, että kokotaulukon alkupään pieniä kokoja lisätään ja loppupään suuria kokoja vähennetään. Näin ostajalle tulee tunne siitä, että on sittenkin vielä vain kokoa 34, vaikka ikää ja painoa on tullut lisää. Kysymys herää, kuinka paljon tietyn koon mitat ovat muuttuneet esimerkiksi juuri näiden 60 vuoden aikana. Kokohan on vain numeroita, mutta hauskaa olisi tietää mitä numeroita. Koko 34 kun voi tarkoittaa niin montaa eri asiaa.

Ja vastauksiahan etsivä löytää. Vuonna 1949 painetussa Pukuompeluoppi-kirjassa on koon 38 “vyötäisten ympärykseksi” ilmoitettu 66 cm (3). Finatexin vuonna 2002 valmistuneen kokotaulukon mukaan B- mitoituksen (28%, eli enimmistö 15- 64 vuotiaista naisista) vyötärön ympärys on 68cm (4). Reilun kuudenkymmenen vuoden aikana koon 38 vyötärön ympärys on kasvanut vain kaksi senttiä. Koot ovat pysyneet melko samoina, vaikka valtaväestön keskimääräinen koko on muuttunut. Tämä tieto yllätti minut, koska luulin kokojen kasvavan samaa tahtia ihmisten kanssa. Erityisesti media on aktiivisesti kantanut huolta yhä enenevästä lasten ja nuorten ylipainosta, saati sitten aikuisten liikalihavuudesta. THL:n raportin mukaan joka viides suomalainen aikuinen on lihava. Aikuisten lihavuus on lisääntynyt 1960-luvulta lähtien, mutta painonnousun kehitys on kuitenkin tasaantunut ja hidastunut. (5).





Lähteet:

(1) Aldrich, W. 2008. metric pattern cutting for women`s wear. Blackwell Publishing.

(3) Maisniemi, P. 1949. Pukuompeluoppi. Kustannusosakeyhtiö Otavan kirjapaino: Helsinki.
(5) THL: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus/ohjelmat/kansallinen_lihavuusohjelma_2012_2015/luvut/yleisyys_suomessa

Kirjoittanut Johanna J. 26.3.14

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti